söndag 26 januari 2014

Min dag

Ibland får jag ett ryck och bara vill skriva ner vad jag har gjort under en dag, idag är en sådan dag.
Erik vaknade strax efter nio, han hade tvättid klockan tio. Han har en normal dygnsrytm nu och det har inte jag. Eller, jag har sovit väldigt dåligt och varit extremt grinig varenda dag den här veckan när Erik har klivit upp. Idag låg jag kvar i sängen, jag var helt död. Jag lyckades inte somna förrän efter fyra-tiden och med tanke på att vi la oss i sängen vid 12 så är det mycket frustrerande att inte kunna somna medan Erik låg bredvid och susade. Det som stör mig mest är nog att när Erik kliver upp så ska han väsnas så fruktansvärt mycket, knappa på tangentbordet eller sätta på espressomaskinen som låter högre än en motorsåg. Det ska bli väldigt skönt att flytta till en lägenhet med fler än ett rum.
Jag lyckades somna om i någon timme och klev upp vid 13. Tog en sväng på stan och shoppade kläder. Jag var på jakt efter "praktik-vänliga" kläder, jag tycker att det mesta i min garderob ser för barnsligt ut för att användas på en praktikplats. Det blev en skjorta, en blus, ett par jeans, en pennkjol och lite annat som jag hoppas blir bra när jag ska hålla mina lektioner i engelska under de kommande veckorna. Jag ska till en högstadieskola i tre veckor. Tanken på att hålla egna lektioner gör mig är både nervös och exalterad. Jag håller tummarna och hoppas att allt går bra.
Senare så hade jag tvättid. Det var extremt mycket smutsiga kläder som behövde tvättas, särskilt strumpor. Runt 50 par strumpor tvättade jag idag, jag har sjuka mängder strumpor. Det värsta med att tvätta är när displayen på maskinen säger att det är en minut kvar och man står där i tio minuter innan det är klart. En minut på tvättmaskinen är aldrig en minut, tvättmaskinen är en lögnare.
Plötsligt var jag utmattad, jag skulle kolla på Frasier men jag somnade efter bara några minuter. Jag sov i några timmar och vips så var klockan närmare 22.
Sedan dess har jag varit pigg och jag har känt mig ganska effektiv. Jag har packat lite kläder inför flytten och jag har diskat samtidigt som att jag har lyssnat på några avsnitt av Sommar & Vinter i P1. Jag skulle nyss påbörja ett till avsnitt, ett med Hanna Hellkvist, men podcasten fungerar inte av någon okänd anledning. Istället sitter jag nu och lyssnar igenom hela Arcade Fires senaste platta Reflektor. Jag är inne på sista spåret. Magisk platta, som alltid när det kommer till Arcade.

Inga kommentarer: